Bucatica mica de istorie #2 – Tidal Wave

This entry was posted on 27/06/2010 under altii.... Written by:

Ideea acestui post a pornit absolut din intamplare: ma jucam cu Wikimapia si am observat ca un punct amintit in cartea lui Ioan Grigorescu “Bine ati venit in infern!” nu era marcat pe harta, de parca Tidal Wave n-ar fi trecut nicioadata pe acolo.

Era vorba de crucea ridicata pe locul unde si-au pierdut viata soldatii bateriei 86, Regiment 7 Antiaeriana la 01 August 1943. Pentru pasionatii de istorie, data aceasta este una de referinta in desfasurarea celui de-al doilea razboi mondial.

Pentru nepasionati o sa fac un scurt rezumat.
La acea data rafinariile din Ploiesti si Campina au fost bombardare de catre aviatia americana. Un numar de 171 avioane plecau din Libia in faimoasa operatiune Tidal Wave, intentia lor era de a distruge principalele facilitati pentru productia de combustibil destinat celui de-al III-lea Reich (Rafinarii din Ploiesti si Campina). Din diverse motive, 34 avioane nu si-au mai atins tinta fiind deviate in Cipru, Malta sau anulandu-si decolarea. Dupa amiaza zilei de 01 August a fost una foarte sangeroasa pentru americanii veniti de peste mare. 28 echipaje au avut statusul oficial de “lost near target” [Ploiesti sau Campina] si destule au fost doborate la dus sau la intors.

Prima referinta despre monumentul descris mai sus a fost Revista Erasmus, numarul 12/2001 pagina 218. Intamplarea a fost confirmata si de raportul pregatit de autoritatile romane asupra distrugerilor de la acea data, litera f, ultimul paragraf – document aflat in custodia Muzeului National de Istorie:

 

Cine sa fi fost cele 1 + 2 avioane cazute toate in aceeasi arie ? Aici a fost mai greu de gasit informatia. Pana am dat de primul fir, dupa aceea s-au insirat toate. Urmatorul document a fost schita completa a zonelor de impact romanesti pentru avioanele B24 Liberator, document intocmit pe baza rapoartelor politiei din acea vreme:

La punctul 6. “Berceni area” deslusim cu greu:

1. Lt. Dore:
Este vorba de pilotul lt. John. J. Dore Jr. la bordul lui OLD BALDY, numar de serie: 42-40102, ucis impreuna cu toti cei 10 membri ai echipajului. Se cuvine sa ii amintim aici: Frank A. Norris (inginer), Joseph E. Finneran (bombardier), Worthington A. Franks (navigator), Max W. Lower (radio), Josep[h] R. Iosco (mitralior), Paul W. Packer (“AR”(?)), Wesley L. Jones (mitralior II), John B. Stallings (co-pilot), Ray L. Gleason (AR (?) si fotograf). Toti noua (mai putin dl. Gleason) s-au fotografiat in fata avionului lor, undeva in luna Iunie – Iulie 1943.

2. Lt. McGraw:
Este vorba de pilotul lt. John J. McGraw la bordul lui JERSEY JACKASS/BASHFUL, numar de serie: 41-11776. A fost un avion ghinionist. Prima sa misiune inregistrata si despre care s-au gasit informatii publice a fost la 25 August 1942 deasupra canalului Corint. Pana la 01 August 1943 a avut 39 iesiri, multe din ele fiind intrerupte din motive tehnice sau vreme rea. Pentru Lt. McGraw a fost prima si ultima intalnire cu el. Din cei 10 membri ai echipajului 2 au supravietuit impactului, fiind luati prizonieri de razboi.

3. Cpt. Gentry
Este vorba de pilotul cpt. Rowland M. Gentry la bordul lui Forky II (Porky II ?), numar de serie: 42-40182. Dupa misiuni in Italia, Franta, Germania, prima din Romania i s-a dovedit fatala. Lui si celorlalti 7 membri ai echipajului. Cel de-al 8-lea – Charles T. Bridges – a reusit sa scape, a facut prizonierat in Romania pana in Aprilie 1944, a revenit la baza, dupa care a fost raportat “ucis in misiune”. Povestea lui despre prabusire aici.
Din nefericire pentru ostasii nostrii nu am gasit referinte pe internet, o sa ii amintim doar:
fruntas Ioan Carlan,
soldat Alexandru Particamormantul sau din Cimitirul Eroilor Bolovani, Ploiesti,
soldat Gheorghe Baila,
soldat C. Bizdadeamormantul sau din Cimitirul Eroilor Bolovani, Ploiesti,
soldat Tudor Gheaurmormantul sau din Cimitirul Eroilor Bolovani, Ploiesti,
soldat Paun Otetmormantul sau din Cimitirul Eroilor Bolovani, Ploiesti.
Mi-as fi dorit, sincer, sa pot scrie mult mai multe.
Asa arata o baterie anti-aeriana Vickers 75mm in 1943.
Asa arata un B24 Liberator in 1943.
Sursa foto.

… si un mic filmulet american de propaganda, produs in 1943:

PLOESTI PRANGED